Overblik over uddannelsens 8 moduler:

På denne side kan du få et overblik over, hvad Management Trainees vil blive mødt af gennem deres uddannelse, når de er på skole på Campus Bøgehøj.

Uddannelsen er bygget om omkring en obligatorisk undervisning 30 lektioner pr. uge og en påbygningsundervisning 20 lektioner pr. uge.

I den obligatoriske undervisning skal Management Trainees igennem Salgsassistent del 1 (Modul 1-5) og Salgsassistent del 2 (Modul 6-8).

Påbygningsundervisningen vil bestå af undervisning i Butiksdrift (Modul 1-6).

Modul 7 er en studietur til Amsterdam.

I de følgende afsnit vil moduler bliver gennemgået, hvor du kan læse mere om de formelle krav til modulet, og hvad modulet vil komme til at indeholde i stikord.

Modul 1 – Kommunikation og Teamwork

Generelt for modulet:

  • Modulet giver Management Trainee en introduktion til selve Management Trainee uddannelsen samt Salling Group.
  • Management Trainee vil på dette skoleophold lære om fordele ved godt teamsamarbejde, hvad god og effektiv kommunikation kan betyde, samt hvad feedback fra Management Trainee og dine kolleger kan medføre af udbytte for Management Trainee og butikken.
  • På modulet arbejdes med serviceværdierne og Leadership Behaviours i Salling Group.
  • Formålet med skoleopholdet er at gøre Management Trainee bevidst om butikkens interne information, kommunikation og samarbejde og om elevens egen rolle og ansvar i den forbindelse.
  • Formålet er desuden, at Management Trainee lærer at kunne håndtere kundebetjening og vejledning ud fra butikkens serviceværdier.
  • Management Trainee vil blive udfordret på egen profil og selvforståelse for at skabe bevidsthed om egne styrker og udviklingsområder.
  • Management Trainee vil blive præsteret for Omtanke-programmet.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Management Trainee kender til

  • metoder til effektivisering af arbejdsgange.
  • til arbejdsmiljølovgivningen, og kan anvende arbejdsmiljøregler i butikken,
  • sortimentet i forhold til egen butiksprofil og konkurrenterne

Management Trainee kan anvende

  • Anvende forskellige samarbejdsformer i butikken herunder især teamsamarbejde.

Management Trainee behersker

  • Værktøjer til personlig planlægning og styring.
  • metoder til intern information og kommunikation i butikken,
  • behersker ergonomi og forebyggelse af arbejdsskader

Kompetencemål

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

Modul 2 – Styring af butikken og salg

Generelt på modulet:

  • Omdrejningspunktet for modulet vil være hvilke værktøjer der bruges til at styre butikken og dermed skabe bedre kundeoplevelser som giver salg og indtjening.
  • Profil vs. image.
  • Indretning af butikken.
  • Hvordan sikres sammenhængen mellem koncept og butikslayout.
  • Hvordan bruges nøgletal til indretning af butikken.
  • Hvilke nøgle tal er relevante for indretning og opbygning af butikken.
  • Sammenhængen mellem butiksindretning og håndtering ift. waste.
  • Salgsværktøjer – før, under og efter salget.
  • Opstart på Akademifaget – Værdiskabende salg, som afsluttes med en eksamen efter modul 6.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Management Trainee kender til:

  • sammenhængen mellem egen butiksprofil og butikkens kunder i forbindelse med anvendelse af salgsfremmende parametre
  • handelsløsninger- og koncepter, som kan understøtte butikkens mål,
  • konceptopbygning online og i butik i forhold til egen butiksprofil og andre butiksprofiler, herunder vægtning af salgsfremmende parametre,
  • forskellige digitale salgs- og forretningskoncepter, herunder omnichannel og multichannel strategi,
  • forskellige former for lagerstyring, (M3)

Management Trainee kan anvende:

  • metoder og digitale værktøjer til varepræsentation og salgsfremmende vareplacering, herunder events og kampagner
  • sammenhængen mellem vareplacering, varepræsentation og koncept i forbindelse med at gøre butikken salgsklar,
  • viden om profilparametre i forhold til forskellige kundegrupper og konkurrenter,
  • metoder til salgsoptimering og mersalg
  • salgsdata, salgsstatistikker og nøgletal for salg, herunder også elektroniske værktøjer og deres muligheder, (M3)
  • metoder og digitale værktøjer til varebestilling og disponering
  • metoder til status, svindkontrol og svindanalyse

Management Trainee behersker

  • principper for salgsregistrering,
  • kontrol ved varemodtagelse og behandling af emballage og produkter,

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

3 Eleven kan gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.

5 Eleven kan medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment i udvalgte vareområder og sikre sortimentets bredde og variation.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

Modul 3 – Salg og Drift

Generelt på modulet:

  • Formålet med skoleopholdet er at gøre Management Trainee bevidst om butikkens nøgletal, budgettering og fagprøven.
  • Formålet er desuden at Management Trainee skal kunne reagere ud fra nøgletal og igangsætte handlinger i butikken som kan sikre bedre nøgletal fremadrettet.
  • På modulet arbejdet med Service og kunderejsen
  • Begrebet Persona vil være et gennemgående tema for ugen,
  • Forståelsen og udnyttelse af kundetyper, når du sælger.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Management Trainee kender til:

  • metoder til godt købmandskab, herunder salgs- og indtjeningsoptimering samt kundeloyalitet
  • relevante økonomiske mål for butikken,
  • sammenhængen mellem bæredygtighed, butikkens koncept og profil, (M5)
  • sammenhængen mellem koncept, organisation og arbejdsopgaver i butikken og online

Management Trainee kan anvende:

  • viden om samfundsmæssige forhold og trends, der påvirker kundernes købsadfærd og købsmotiver til salgsoptimering og mersalg både online og i butikken,
  • viden om servicekoncepter til kundebetjening, varepræsentation og butiksaktiviteter,
  • kan udføre enkle kalkuler,
  • metoder til minimering af butikkens omkostninger i forhold til butikkens profil,

Management Trainee behersker

  • metoder til dialog med kunder ved betjening, rådgivning og reklamationsbehandling og behersker konflikthåndtering,
  • metoder til personligt salg og kundeservice både digitalt og analogt,

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

3 Eleven kan gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

Modul 4 – Produktkendskab

Generelt på modulet:

  • Vidensbank – skabe produktviden indenfor elevens afdeling/sektion.
  • Skabe motivation for at søge produktviden i hverdagen.
  • Produkt og sortimentsstrategi i Salling Group.
  • Salgsargumenter.
  • CSR/Code of conduct.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Management Trainee kender til:

  • Kriterier principper for valg af leverandører, herunder forskellige former for indkøbssamarbejde, CSR, kvalitet, pris og service.

Management Trainee kan anvende:

  • Viden om servicekoncepter til kundebetjening, varepræsentation og butiksaktiviteter.

Management Trainee behersker:

  • Varernes oprindelse, brugsegenskaber, anvendelsesmuligheder, kvalitet, holdbarhed, miljøpåvirkning og bæredygtighed i udvalgte vareområder.
  • Varedeklarationer, mærkningsordninger og tilhørende lovgivning inden for udvalgte vareområder.
  • Salgs- og betalingsbetingelser, herunder bl.a. garantiydelser.
  • Korrekt varebehandling og har kendskab til metoder til forbedret affaldssortering, genbrug og minimering af ressourcespild.
  • Metoder til prisfastsættelse af varerne, herunder forholdet mellem pris og kvalitet.

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

3 Eleven kan gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.

4 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butik og produkt selvstændigt ved at planlægge og vedligeholde vareforsyningen på baggrund af varekundskab samt styre håndtering af varer fra producent og leverandør.

5 Eleven kan medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment i udvalgte vareområder og sikre sortimentets bredde og variation.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

Modul 5 – Drift

Generelt på modulet:

  • På dette modul er temaet markedsføring og events. Herunder brugen af SoMe. Her er fokus på hvordan vi når vores kunder, og hvordan vi bedst muligt får fortalt om vores virksomhed, vores produkter og vores tilbud.
  • Formålet med skoleopholdet er at gøre Management Trainee bevidst om hvordan butikken/virksomheden skal/kan kommunikere med deres kunder.
  • Hvad sker der national og internationalt i retailbranchen? Hvad bringer fremtiden?
  • Hvordan forbereder vi os til de vinde som blæser internationalt I retailbranchen?
  • Loyalitetsprogrammer

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Management Trainee kender til:

  • metoder til intern opfølgning på markedsføringsindsatsen, online og i butikken,
  • metoder for budgetlægning og budgetopfølgning,
  • hvilke tiltag, der skaber øget kundeloyalitet online og i butik,
  • forskellige sociale medier som salgskanal og effektiv kommunikation på digitale platforme,

Management Trainee kan:

  • udvikle og planlægge events og kampagner i forhold til butikkens profil online og i butikken,
  • anvende relevante økonomiske nøgletal og mål for butikken til løbende kontrol og optimering,

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

3 Eleven kan gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.

4 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butik og produkt selvstændigt ved at planlægge og vedligeholde vareforsyningen på baggrund af varekundskab samt styre håndtering af varer fra producent og leverandør.

5 Eleven kan medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment i udvalgte vareområder og sikre sortimentets bredde og variation.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

7 Eleven kan anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet.

8 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift selvstændigt ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.

9 Eleven kan anvende viden om svindkontrol, praksis ved status samt budgetlægning og –opfølgning.

Modul 6 – Konceptstyring

Generelt på modulet:

  • På dette modul er temaet Koncepter, hvor der er fokus på udvikling i detailhandel, branding, konceptforståelse
  • Formålet med skoleopholdet er at gøre Management Trainee bevidst om udviklingen i detailhandel, konceptstyring af butikker.
  • Afslutning på Akademifaget Værdiskabende salg

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Management Trainee kan:

  • anvende forskellige værktøjer til kontrol og justering af konceptet,
  • udarbejde handlingsplaner på baggrund af økonomiske nøgletal og big data.
  • anvende metoder til markedsføring af butiksprofilen, sortimentet og serviceydelser til butikkens kunder,
  • sammensætte varesortiment i forhold til branche, butikstype og butiksprofil,
  • analysere og vurdere butikkens idegrundlag ud fra såvel de eksterne som de interne faktorer, samt udnytte denne viden i selve driftsplanlægningen,

Management Trainee behersker:

  • metoder til godt købmandskab, herunder salgs- og indtjeningsoptimering samt kundeloyalitet.
  • metoder til budgetlægning og -opfølgning,

Kompetencemål

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

7 Eleven kan anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet.

8 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift selvstændigt ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.

Modul 7 – Studietur

Generelt på modulet:

  • Skoleopholdet er en studietur til Amsterdam, hvor Management Trainees vil blive præsenteret for en række internationale koncepter både indenfor Food, Non food og Convenience.
  • På dette modul er temaet Koncepter, hvor der er fokus på udvikling i detailhandel, branding, konceptforståelse
  • Formålet med skoleopholdet er at gøre Management Trainee bevidst om udviklingen i detailhandel, konceptstyring af butikker.
  • Management Trainee skal løse en større opgave hvor de skal bruge informationer fra de mange butiksbesøg som research grundlag.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Management Trainee kan:

  • vurdere og perspektivere koncepter i en national og international sammenhæng, herunder også omnichannel og multichannel koncepter,
  • omsætte sammenhængen mellem bæredygtighed og butikkens koncept og profil til kundefordele,
  • vurdere eksisterende butikkers markedsmuligheder samt konkurrencesituation både for den fysiske butik og online,

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

2 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med koncept og konceptstyring.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

7 Eleven kan anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet.

8 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift selvstændigt ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.

Modul 8 – Butiksopbygning

Generelt på modulet:

  • Management Trainee deltager sammen med øvrige elever i Salling Group på modulet.
  • Elever og Trainee skal gennem ugen planlægge og åbne en fysisk butik, som åbner torsdag kl. 10-13 for inviterede kunder.
  • Træning af hele pensum i en butiksramme, hvor virkeligheden bruges som kulisse.
  • Hvordan kommer vi fra teori til praksis?
  • Management Trainee vil på modulet få tildelt drift og administrative opgave.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Management Trainee kan anvende:

  • Vurdere værdien af udnyttelse og disponering af salgsarealet, vareplacering og varepræsentation i forhold til butikkens koncept.

Management Trainee behersker:

  • Viden om servicekoncepter i gennemførelse af kundebetjening, varepræsentation og butiksaktiviteter.
  • Sammenhængen mellem koncept, salgskanaler, organisering og arbejdsopgaver i butikken.
  • Metoder til opbygning af butiksprofilen, sortimentet og serviceydelser.
  • Sammenhængen mellem vareplacering, varepræsentation og koncept i forbindelse med at gøre butikken salgsklar.

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

2 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med koncept og konceptstyring.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

8 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift selvstændigt ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.

Feedback på skoleophold


Efter hvert skoleophold giver underviseren dig en feedback på skoleopholdet, som du og din oplæringsansvarlig kan se på Canvas senest tre uger efter skoleopholdet. Feedback-skemaet vil indeholde karakter for din faglige præstation og en vejledende karakter for skoleopholdet, samt en vurdering af din udviste adfærd ift. Leadership Behaviours. Desuden kan Feedback-skemaet indeholde enkelte kommentarer eller en lydindspilning. Feedbacken er tænkt som et input til udviklingssamtaler mellem dig og din chef. Har du spørgsmål til feedback-skemaet, karakter eller kommentarerne, er du velkommen til at kontakte den pågæl­dende underviser fra VID detail.

På skoleopholdene Modul 1 - Kommunikation & samarbejde modtager du en personlig tilbagemelding fra en coach, som har fulgt dig hele ugen. Coachen giver feedback på din adfærd og dit aktivitetsniveau gennem modulet i forhold til Leadership Behaviours og Salling Groups 5 værdier. Den faglige vurdering af din deltagelse, foretages af din underviser, som afgiver karakter herfor.

Modul 8 – Butiksopbygning vil Feedback-skemaet indeholde karakter for din faglige præstation og en vejledende karakter for skoleopholdet. Derudover udarbejder du et learning-board inden skoleopholdet, som vil være omdrejningspunktet gennem ugen ift. feedback fra coach og underviser. Du er selv ansvarlig for opdatering af dit learning-board gennem ugen, efter endt skoleophold kan du og din chef bruge learning-boardet som input til din videreudviklingsrejse.

Se et eksempel på et feedback-skema længere fremme under dette kapitel.

Brug af målplan og feedback-skema i forbindelse med samtaler

Uddannelses- & udviklingssamtalen mellem dig og din chef skal tage udgangspunkt i målplanen og under sam­talen skal din chef i samarbejde med dig vurdere, om du er på det planlagte niveau. Således får samtalen et konkret og fag­ligt indhold.

Før du kan deltage på Butiksopbygning/Modul 8, skal du have været gennem alle uddannelsens oplæringsområder, som fordelt ud på målplanerne til de enkelte skoleophold. Det er både dit og din oplæringsansvarliges ansvar. Som en hjælp til at nå målene, kan I aktivt bruger den feedback, som underviseren giver til eleven efter hvert skoleophold.


Påbygnings undervisning på modul 1-6 - Butiksdrift

Generelt på modulet:

• Faget bruges til at bygge videre på og træne teorien som er gennemgået i den obligatoriske tid.

• Indholdet af faget vil derfor være præget af det obligatoriske hovedtema.

• Udarbejdelse af opgaver som omsætter teorien i praksis.

• Opgaverne løses i grupper af 4-6 elever.

• Opgaverne fremlægges løbende gennem ugen eller som afslutning torsdag.

Målpinde for påbygningsundervisning:
Salgseleven kender til:

• Eventuelle lovkrav eller regler, der er knyttet til vare- eller produktgruppen ved anvendelse, montering, mærkning, opbevaring og bortskaffelse.

Salgseleven kan:

• Søge relevante informationer om nye vare- eller produktgrupper, vejlede, rådgive og demonstrere udvalgte produkter eller varer for forskellige kundetyper.

• Vurdere og analysere de forhold som påvirker forbrugernes købsadfærd, herunder forskellige forbrugerprofiler og livsstil.

• Udnytte viden om forbrugertrends i salgsarbejdet i butikken.

• Udnytte sælgerens rolle og adfærd i forskellige salgssituationer.

• Udnytte salgsfremmende vareplacering i butikkens salgsområde.

• Igangsætte salgsfremmende aktiviteter i butikkens salgsområde.

• Udnytte visuel kommunikation i butikkens salgsarbejde, herunder brug af skilte, teknisk udstyr m.v. som blikfang.

• Udnytte viden om forskellige planlægningsværktøjer til organisering af butikkens daglige arbejdsopgaver, endvidere kunne arbejde med projektopgaver eller ad hoc opgaver, der skal løses inden for en fastsat tidsramme.

• Anvende samarbejdsformer og arbejdsroller i et teamwork og i et projektorganiseret arbejde i butikken.

• Planlægge, gennemføre og evaluere en opgave som en del af et team.
Salgseleven behersker:

• En eller flere vare- eller produktgruppers brugsegenskaber, anvendelsesmuligheder, holdbarhed og bæredygtighed.

• Anvendelse af butikkens regnskab, nøgletal og budget som styreredskab.