Som oplæringsansvarlig er du med til at sikre, at eleven får koblet teori og praksis i hverdagen. Praktikmålene er de officielle oplæringskrav, som eleven skal arbejde med i butikken, mens læringsmålene hører til skolemodulerne. Kendskab til begge dele gør det lettere for dig at støtte eleven i deres udvikling.

Praktikmål
Gennem elevens uddannelse skal der arbejdes med praktikmål, som udgør de officielle oplæringskrav for en elevuddannelse. Praktikmålene er ens for alle elever, og derfor kan nogle af målene kræve, at eleven oplæres i opgaver uden for sin egen afdeling.

Praktikmålene omfatter udelukkende mål og opgaver, der skal udføres i butikken, og det er dit ansvar at sikre, at eleven bliver oplært i disse mål.

Det er ikke sikkert, at eleven kan opnå det krævede udviklingsniveau indenfor et praktikmål på bare ét udviklingshjul (3 måneder). Derfor vil mange af praktikmålene gentage sig løbende igennem uddannelsen. Ved afslutningen af elevens uddannelse, skal der være arbejdet med alle praktikmål og minimum have opnået det udviklingsniveau, der er angivet ud for hvert praktikmål.

Læringsmål
Eleven arbejder med læringsmål på skolemodulerne. Læringsmålene skal eleven arbejde med på Campus Bøgehøj, og det er undervisernes ansvar at undervise i disse mål gennem pensum. Det er desuden elevens evne til at arbejde med læringsmålene der gives karakter for på skoleopholdet.

Som oplæringsansvarlig anbefaler vi, at du læser læringsmålene, så du er forberedt på den undervisning, eleverne modtager på modulerne. Dette gør det lettere for dig at hjælpe eleverne med at omsætte teori til praksis.

Inden eleverne tager hjem fra et modul, har de til opgave at reflektere over, hvad de gerne vil arbejde med hjemme i butikken eller varehuset. Her spiller du en vigtig rolle i at sikre, at eleverne får tid og mulighed for at lykkes med deres ideer fra modulerne.

Udviklingshjul

Nu skal du, sammen med din elev, arbejde med udviklingshjul, som løbende skal give dig og din elev overblik over, hvilke fagområder og opgaver din elev skal arbejde med.

Hvordan arbejder du med udviklingshjul
Du og din elev skal gennem hele elevtiden arbejde aktivt med elevens udvikling. Processen er delt op i otte udviklingshjul, som viser, hvordan eleven skal prioritere sine opgaver for tre måneder ad gangen.
I gennemgår det aktuelle udviklingshjul til jeres månedlige 1-1 samtale. Udviklingshjulene er tomme til at begynde med, og det er din og din elevs opgave at udfylde dem ud fra, hvor meget de enkelte opgaver kommer til at fylde i elevens hverdag i den kommende periode. Når I udfylder elevens udviklingshjul, skal I også vurdere, hvilket udviklingsniveau eleven befinder sig på i forhold til hver opgave.
Udviklingsniveauerne går fra U1 til U4 og handler om elevens kompetencer og engagement i forhold til opgaven. På baggrund af den vurdering, som du og din elev laver sammen, ved du nu hvor meget instruktion og støtte din elev har brug for til at løse opgaven. Det er ikke forventet at eleven skal kunne alle sine opgaver på U4-niveau, men der er blevet sat et minimum for hvilket udviklingsniveau der forventes til praktikmålet.