Udviklingshjul (Gældende for årgang 2025-2027)

 
Praktikmål

Praktikmålene er de officielle oplæringskrav, som alle elever skal arbejde med under deres uddannelse. Målene er ens på tværs af butikker og kæder, og nogle af dem kan kræve, at eleven bliver introduceret til opgaver uden for sin egen afdeling.
Praktikmålene handler udelukkende om opgaver i butikken – og det er dit ansvar at sikre, at eleven får mulighed for at lære og træne dem i praksis. 
Praktikmålene sættes aktivt i spil i uddannelsesbogen, hvor du og eleven skal planlægge opgaver der tager udgangspunkt i praktikmålene. På den måde kan I sikre at eleven lærer det de skal. Du kan læse mere om udviklingshjul og praktik­mål på næste side. 

 Læringsmål
På skoleopholdene arbejder eleverne med læringsmål, som er koblet til det te­oretiske indhold i undervisningen. Underviserne står for selve undervisningen i læringsmålene, og eleven får karakter ud fra sin evne til at forstå og anvende dem.
Vi anbefaler, at du som oplæringsansvarlig orienterer dig om læringsmålene – så du er klædt på til at støtte eleven i at overføre teori fra skolen til opgaver i butikken. Læringsmålene findes:

Inden eleven rejser hjem fra skoleophold, laver de en kort refleksion over, hvad de gerne vil arbejde med hjemme i butikken/varehuset. Her er det vigtigt, at du hjælper eleven med at få tid og mulighed for at arbejde videre med teorierne i praksis. 

Ved jeres månedlige 1:1-samtaler skal du og eleven sammen opdatere udviklingshjulene i uddannelsesbogen. Praktikmålene er fordelt på de forskellige hjul og vil ofte gå igen flere gange i løbet af elevens forløb.
Ønsker du et samlet overblik, kan du finde alle praktikmålene bagerst i denne guide – eller nemt tilgå dem digitalt via QR-koden.
Her finder du også læringsmålene og kan se, hvad eleven undervises i på hvert skoleophold.

Udviklingshjul
I uddannelsesbogen skal eleverne løbende udfylde deres udviklingsplan sammen med dig som oplæringsansvarlig. Udviklingsplanen er opdelt i otte udviklings- hjul, som hver dækker en tre-måneders periode. Udviklingshjulene skal udfyldes i uddannelsesbogen med opgaver, som eleven skal arbejde med i hverdagen de kommende tre måneder. 
De opgaver, som du og eleven placerer i udviklingshjulene, skal i de fleste til- fælde understøtte praktikmålene, der er fordelt på de otte udviklingshjul. 

Den udvikling, eleven gennemgår gennem opgaverne, skal ind- drages i mål- og udviklingsplanen på myWorkplace under de månedlige 1-1 samtaler.

Den samlede oversigt over uddannelsens prak­tikmål findes HER 

Det er vigtigt at det er konkrete opgaver i hverdagen I skriver ind i udviklingsh­julet, og ikke selve praktikmålet. Se et eksempel på et udfyldt udviklingshjul herunder.

Eksempel på et udviklingshjul ud fra de første 3 måneder som elev:

 SL II og udviklingshjul

Efter I har udfyldt et udviklingshjul for de kommende tre måneder, skal eleven vurdere, hvilket udviklingsniveau de befinder sig på i forhold til opgaverne. Ud­viklingsniveauet vurderes ud fra kompetence og engagement.

Niveauerne går fra U1-U4, hvor eleven skal placere sit udviklingsniveau på hver opgave i udviklingshjulet. 

Det forventes ikke at eleverne skal kunne alle deres opgaver på udviklingsniveau U4.

I uddannelsesbogen er der vist hvilket niveau eleven minimum skal kunne løse opgaven på, for at leve op til uddannelsens officielle krav. 

Som oplæringsansvarlig skal du lytte til elevens egen vurdering af deres udviklingsniveau og vurdere, om du kan genkende det, eleven siger om sig selv. Herefter skal du godkende deres udviklingsniveau for hver opgave.

Nu kender du elevens udviklingsniveau på deres opgaver, og kan bruge situationsbestemt ledelse til at støtte og instruere eleverne i deres opgaver. 

Støttende adfærd

• Leder motiverer til adfærd der skal til for at løse opgaverne
• Leder støtter og bakker op
• Leder spørger, lytter og medinddrager
• Leder roser og giver konstruktiv feedback

Instruerende adfærd 

• Leder opstiller krav/mål, rammer og retningslinjer for opgaven
• Leder fortæller hvad, hvorfor og viser hvordan opgaven skal løses
• Leder følger op/kontrollerer
• Leder holder fokus på opgaven

 

Ledelsesstile

I dette afsnit gennemgår vi de fire ledelsesstile, og hvordan du som oplærings- ansvarlig bedst muligt kan instruere, coache, støtte eller delegere opgaver baseret på det udviklingsniveau, eleven har angivet for deres opgaver.

S1 Lav kompetence – højt engagement (udviklingsniveau: U1) - instruerende

Opgaven, som eleven skal løse, vil i dette tilfælde være ny, og eleven har ingen viden fra tidligere erfaringer eller konkret opgaveviden. Derfor vil deres kompe­tenceniveau være lavt. Eleven vil have et højt motivationsniveau, da opgaven er ny, og de er spændte på at lære og prøve kræfter med noget nyt. Selvtilliden vil også være høj, fordi eleven endnu ikke er bevidst om de kompetencer, der kræves for at løse opgaven. De vil på forhånd have troen på, at de kan løse opgaven. Eleven har brug for, at du som oplæringsansvarlig er høj på instruktion. Det betyder, at du skal vise dem, hvordan opgaven skal løses. Din støttende ad­færd skal som udgangspunkt være lav, da fokus primært skal være på at instruere eleven i at udføre opgaven.

S2 Lav til nogen kompetence – lavt engagement (udviklingsniveau: U2) – coachende:

Eleven vil hurtigt opdage, at de mangler nogle kompetencer for at kunne løse opgaven, hvilket kan påvirke deres selvtillid og motivation negativt. I denne fase skal du som oplæringsansvarlig være både højt instruerende og støttende. Det betyder, at du fortsat skal instruere eleven i, hvordan opgaven skal løses, men samtidig fokusere på at inddrage dem aktivt. Dette kan du gøre ved at lytte til deres spørgsmål, inddrage dem i beslutningerne omkring løsningen af opgaven og give dem positiv støtte og feedback.

S3 Moderat til høj kompetence – svingende engagement (udviklingsniveau: U3) – støttende: 

Nu har eleven opnået faglige færdigheder og konkret viden om opgaven, hvilket betyder, at de har de nødvendige kompetencer til at løse opgaven. Derfor be­høver du som oplæringsansvarlig ikke længere at instruere dem i, hvordan op­gaven skal udføres. Eleven kan stadig føle en vis usikkerhed omkring opgaven og er muligvis ikke lige så motiveret for at løse den, som de var i starten. Din rolle skal derfor være støttende og motiverende. Det indebærer, at du løbende giver feedback på elevens udvikling og deres løsning af opgaven for at styrke deres selvtillid og engagement.

S4 Høj kompetence – højt engagement (udviklingsniveau: U4) – delegerende:

Det sidste udviklingsniveau er kendetegnet ved, at eleven både har kompe­tencerne og engagementet til at løse opgaven. Derfor behøver du som op- læringsansvarlig hverken at instruere dem i opgaven eller udvise en høj grad af støttende adfærd. Det er dog vigtigt at huske, at der altid er plads til støtte og feedback. Eleverne stopper ikke med at værdsætte din opmærksomhed som deres nærmeste leder og oplæringsansvarlig, selv når de er selvkørende.