Som en del af Management Trainee uddannelsen, vil der bliver undervist i akademifaget "værdiskabende salg" med efterfølgende eksamen.

Ud fra viden om forbrugeradfærd og kunderelationer, lærer du at udarbejde et koncept, som både fastholder og tiltrækker nye kunder. Det gør du gennem redskaber, som hjælper dig med at fortælle kunden en relevant historie om produktet, som skaber værdi og købelyst.

Du bliver introduceret til grundlæggende teknikker inden for salgstræning, salgsoptimering, markedsføring, kunderelationer, forbrugertrends samt konceptstyringen og branding.

Du får viden om:

  • købsmotiver og værdiskabende salg
  • content marketing og Storyselling
  • koncept, branding og segmentering
  • forbrugeradfærd, trends og kunderelationer.

Mere om "Værdiskabende salg i detailhandlen"

Eksamen

Mundtlig prøve på baggrund af en læringslogbog, med intern bedømmelse. Læringslogbogen skrives undervejs i forløbet. Logbogen skal fungere som en notesbog, der udfyldes undervejs med refleksioner og læringspointer.

10 etcs point

Formål

Modulets formål er at kvalificere den studerende til en forståelse for det værdiskabende salg i detailhandlen, herunder hvordan detaillisten sikrer en effektiv udnyttelse af potentialet i kundeplatformen. Den studerende opnår konkret viden om, hvordan der skabes merværdi for kunden, og for detaillisten. Modulet giver desuden en introduktion til grundlæggende teknikker inden for salgstræning, salgsoptimering, markedsføring, kunderelationer, forbrugertrends samt konceptstyringen og branding.

Læringsmål

Viden og forståelse

Den studerende:

 • Skal have viden om værdiskabende salg i detailhandlen
 • Skal forstå salg med henblik på udvikling af detaillisten
 • Skal have viden om identifikation af forbrugeradfærd og trends i detailhandlen
 • Skal have indsigt i grundlæggende principper for planlægning og eksekvering af salg og markedsføring 24
 • Skal have viden om sammenhængen mellem konceptstyringen og branding, herunder forstå begreber som Branded content og Storyselling.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende har opnået praktiske færdigheder til at:

 • Kunne foretage en opdeling af virksomhedens kunder i homogene segmenter
 • Skabe interesse omkring detaillistens produkter og ydelser gennem arbejdet med Storyselling og Lead generering
 • Sikre en effektiv udnyttelse af kundeplatformen med fokus på merværdi for kunden og detaillisten
 • Anvende en praksisnær tilgang til at kunne optimere indsatsen i salgsprocessen
 • Anvende og udvælge konkrete markedsføringsmidler til eksekvering af det værdiskabende salg
 • Arbejde systematisk med konceptstyringen og branding fra et operativt niveau.

Kompetence

Det er målet, at den studerende kan:

 • Deltage i arbejdet med butikkens konceptoptimering og branding for at kunne tiltrække og fastholde kunder
 • Identificere trends og forbrugeradfærd i detailhandlen ud fra allerede indsamlet data og med afsæt heri udvikle salget
 • Udarbejde konkrete handlingsplaner for arbejdet med det værdiskabende salg i egen butik, herunder valg af markedsføringsmidler.

Indhold

 • Storyselling
 • Købsmotiver
 • Værdiskabende salg
 • Forbrugeradfærd og trends
 • Segmentering
 • Kunderelationer
 • Content marketing
 • Koncept og branding